Cʼest à lʼoccasion dʼun reportage dans la région de Navarre que jʼai découvert le Parc Naturel des Bardenas Reales. Jʼy ai « trouvé » la parcelle qui, par la suite, servirait de décorum pour les images de cette série. Une fois rentré à Paris, jʼai commencé à imaginer des scènes photographiques qui joueraient sur le caractère miniature de ce paysage parcellaire. Sous forme dʼesquisses, jʼai élaboré une sorte de story-board. En fond sonore, lʼatmosphère musicale de Tom Waits ou Nick Cave et, comme atmosphere visuelle, David Lynch et WimWenders : matières premières à lʼimaginaire. (…)
La réalisation de ces photographies peut sʼapparenter à une errance : je pose mon matériel quelque part pour ensuite chercher lʼemplacement adéquat…
La série Bardenas Reales est construite à lʼimage dʼun road-movie, une longue marche dans un désert marqué par des stigmates et des signes de vie : des traces dʼoccupations passées ou présentes. Jʼaime aussi lʼidée dʼun lieu dʼexploration fictif qui se mêle à des paysages énigmatiques et silencieux.

En filigrane, il est possible de deviner une réflexion sur cette notion de territoire épuisé et asséché par lʼactivité humaine.

Ce travail photographique à reçu le soutien de la Bourse Artistique de La Casa de Velasquez, Académie de France à Madrid en 2010.

Landscapes imagined, constructed from fictive rooms and spaces of exploration upon the natural park of Bardenas Reales in Navarre, Guillaume Amat focuses his lens on the earth’s crevices and installs in this reduced space small miniatures to animate it.
“While on assignment in Navarre, I discovered the natural park of Bardenas Reales. It was there that I found the landscape that would come to serve as the background for the images in this series.
Upon my return to Paris, I began imagining photographic scenes that would play upon the miniaturized character of this fragmented landscape. With the help of sketches, I developed a type of story-board, drawing on the musical atmospheres of Tom Waits and Nick Cave, and the visual moods of David Lynch and Wim Wenders: raw materials and the imaginary. (…)
Though the production of these photographs could seem haphazard, I placed my material purposefully and searched out the adequate arrangement… The series Bardenas Reales is constructed in the image of a road-movie, a long promenade in a desert marked by stigmata and signs of life: traces of past and present occupants. I am drawn to the idea of a fictive exploration that blends with the enigmatic and silent landscapes. The underlying feeling, though, is that it is possible for these images to become a reflection on the notion of a territory exhausted and drained by human activity.”

This work received the support of the Artistic Grant from La Casa de Velasquez, Académie de France à Madrid in 2010

English traduction : Hilary Gaboriau